Bonusberekening Verkoopafdeling

Steeds vaker nemen werkgevers prestatiegerichte factoren op in de salaris- en loonstructuur, waarbij prestaties op of boven een bepaald afgesproken niveau leiden tot extra premies of bonussen. Deze extra premievergoedingen worden vaak toegepast op verkoopafdelingen, waar bijvoorbeeld aan de prestatiewaarde 'omzet per maand' bonussen zijn gekoppeld. De vooraf overeengekomen geplande omzet wordt vergeleken met de gerealiseerde omzet. Bij een positief verschil ten opzichte van de geplande omzet wordt met behulp van een bepaalde, vooraf afgesproken formule een bonus of premie berekend. Bij negatieve afwijkingen ten aanzien van de geplande omzet komt de premie te vervallen.

De gehanteerde formule voor de premieberekening moet zo eenvoudig mogelijk worden opgebouwd. Bovendien moet iedere maand een zo actueel mogelijk overzicht worden opgesteld en uitgereikt aan de werknemers.

De geplande omzet, de gehanteerde verdeelsleutel en het premiepercentage moeten ten minste voor een jaar worden vastgelegd. Wanneer deze factoren op de korte termijn door de directie worden aangepast, kan bij de werknemers de indruk van willekeurige manipulatie ontstaan, waarmee het vertrouwen in de gezamenlijke bedrijfsdoelen aanzienlijke schade kan oplopen. Om die reden moet voorafgaand aan de invoering van een premieregeling goed worden nagedacht over de omzetwaarden, de verdeelsleutel en het percentage aan premie dat wordt uitgekeerd.

Excelsheets

Artikelen