In dit werkblad kunt u berekenen hoeveel elke klant bijdraagt aan het totale resultaat van het bedrijf per maand.
Basiswerkblad Basisgegevens per maand |
Bekijk screenshot van dit werkblad |
Kennis van de kostenstructuur van de organisatie is daarbij zeer belangrijk. Het is mogelijk dat kosten die bij een analyse per productgroep op het ene niveau worden meegenomen, bij een analyse per afzetgebied op een ander niveau moeten worden meegenomen (bijvoorbeeld reclamekosten die zijn gemaakt voor een specifieke productgroep in landelijke media zijn te beschouwen als vaste kosten van een productgroep, maar worden vaste bedrijfskosten bij een analyse per afzetgebied).
Om te kunnen bepalen welke resultaatbijdrage de verschillende klantgroepen genereren, kunnen voor maximaal tien klantgroepen van het bedrijf over het lopende jaar maandelijks de dekkingsbijdragen worden berekend.
De belangrijkste vraag is: hoeveel draagt elke klantgroep bij aan het totale resultaat van het bedrijf?
Bovendien moet inzichtelijk worden welke klantgroep er bij de verschillende niveaus waarop dekkingsbijdragen worden berekend als beste en als slechtste uitspringt. De basis van deze beoordeling vormt altijd de resultaatbijdrage.
Daarnaast is belangrijk hoe de dekkingsbijdragen van de verschillende afzetgebieden zich in het verloop van een heel jaar ontwikkelen.
Om te kunnen bepalen aan welke afzetgebieden (met de betere dekkingsbijdragen) meer aandacht moet worden besteed en aan welke klantgroepen (met de mindere dekkingsbijdragen) minder, is het eveneens noodzakelijk om te weten welk aandeel (in procenten) het desbetreffende klantgroep heeft in de totale dekkingsbijdrage op elk niveau. De percentages van het aandeel van een klantgroep in het bedrijfstotaal moeten op de verschillende niveaus van de dekkingsbijdrage apart worden opgevoerd.
Zie voor meer informatie de vakinformatie Verkoopafdelingen als profit-center.
Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!