Introductie
De werkbladen voor het berekenen van de geplande kosten voor salarissen en sociale lasten zijn als volgt opgebouwd.
- Dit werkblad: basisgegevens en totalenblad
In dit werkblad (totaal ovz) worden éénmalig een aantal basisgegevens vastgelegd die vervolgens gebruikt worden voor de werkbladen Geplande en gerealiseerde kosten per afdeling. Om dit goed te laten werken dient u alle betrokken Exceldocumenten te downloaden en in dezelfde map te plaatsen.
- Werkbladen Geplande en gerealiseerde kosten per afdeling: invoerblad per afdeling/bedrijfsonderdeel
In deze werkbladen worden per maand de geplande kosten per medewerker berekend. Daarnaast worden voor de betreffende afdeling/bedrijfsonderdeel
de totalen per maand en gecumuleerd weergegeven.
De waarden die in deze werkbladen worden berekend, worden zowel ten behoeve van het opstellen van het budget gebruikt als ten behoeve van de liquiditeitsplanning.
Doel van deze tool
De basisgegevens worden in Excel-tabel 1 (tabblad totaal ovz) vastgelegd. Dit betreft een aantal algemene gegevens met betrekking tot salarissen en sociale lasten die in principe voor
het hele bedrijf gelden, bijvoorbeeld een algemene loonsverhoging op basis van een cao en de sociale lasten die voor rekening
van de werkgever komen. Daarnaast kunnen een aantal specifieke eenmalige uitgaven worden opgenomen, zoals de betaling van
vakantiegeld of een eindejaarsuitkering.
Resultaten
- In het bovenste gedeelte van het eerste overzicht op het tabblad (tot rij 38) worden de totalen van alle geplande waarden uit de werkbladen Geplande en gerealiseerde kosten per afdeling weergegeven.
- In het tweede overzicht op het tabblad (rij 55 tot en met rij 75) worden de totalen van de gerealiseerde waarden uit de werkbladen Geplande en gerealiseerde kosten per afdeling weergegeven.
- In het onderste gedeelte van het eerste overzicht (rij 39 tot en met rij 49) worden de afwijkingen tussen de geplande en gerealiseerde waarden per maand en gecumuleerd opgegeven.
Om dit goed te laten werken dient u alle betrokken Exceldocumenten te downloaden en in dezelfde map te plaatsen.
Omschrijving |
In de cellen |
Geplande waarden per afdeling/bedrijfsonderdeel: |
|
|
E21 tot E35 |
- Totaal cao-loon per maand
|
G21 tot G35 |
- Totaal toeslagen (bruto) per maand
|
H21 tot H35 |
- Totaal brutokosten voor salarissen en toeslagen per maand exclusief werkgeverslasten vóór respectievelijk ná de algemene cao-loonsverhoging
|
I21 tot J35 |
- Totale kosten specifieke/eenmalige betalingen inclusief werkgeverslasten
|
K21 tot L35 |
- Totale kosten salarissen en sociale lasten per jaar
|
M21 tot M35 |
- Totale kosten salarissen en sociale lasten per maand
|
N21 tot Y35 |
|
|
Geplande waarden totaal hele bedrijf |
Rij 37 |
|
|
Gerealiseerde waarden per afdeling/bedrijfsonderdeel: |
|
|
E59 tot E73 |
- Totale kosten salarissen en sociale lasten per jaar
|
M59 tot M73 |
- Totale kosten salarissen en sociale lasten per maand
|
N59 tot Y73 |
|
|
Gerealiseerde waarden totaal hele bedrijf |
Rij 75 |
|
|
Afwijkingen: |
|
- Geplande waarden totaal hele bedrijf per maand
|
Rij 37 |
- Aandeel maandbedrag in jaartotaal (in procenten)
|
Rij 39 |
- Gecumuleerde geplande waarde
|
Rij 40 |
|
|
- Gerealiseerde waarden totaal hele bedrijf per maand
|
Rij 42 |
- Gecumuleerde gerealiseerde waarde
|
Rij 43 |
|
|
- Afwijking geplande/gerealiseerde waarden PER MAAND
|
Rij 45 |
- Afwijking in procenten ten opzichte van gepland
|
Rij 46 |
|
|
- Afwijking geplande/gerealiseerde waarden GECUMULEERD
|
Rij 47 |
- Afwijking in procenten ten opzichte van gepland
|
Rij 48 |