Werkzaamheden binnen budget en begroten

Bijna iedere organisatie kent wel een Planning & Control-cyclus, beginnend met het plannen van de jaarlijkse activiteiten (begroting) en eindigend met het vaststellen van het jaarresultaat en het samenstellen van de jaarrekening. Het bewaken van de uitvoering van activiteiten middels voortgangsrapportages zorgt ervoor dat de bedrijfsvoering 'in control' blijft.

 

  

1  Volgen van planning en control met diverse Excelsheets

 

Planning & Control (coördinatie en afstemming) kent cyclische activiteiten. Vertrekpunt voor de financiële planning en control zijn de beleidsvoornemens. Deze worden vertaald in een meerjarige planning van activiteiten. Dit resulteert in een begroting voor het eerstvolgende jaar en in een financiële meerjarenraming. Het bewaken van de activiteiten gebeurt via de voortgangsrapportages, waardoor tussentijdse bijstelling overwogen kan worden.

 

 

 

2  Invoeren van en werken met Balanced Scorecard

 

De Balanced Scorecard is een methode van strategisch management waarbij wordt voorgeschreven wat een bedrijf zou moeten meten om het financieel perspectief 'in balans' te krijgen. De Balanced Scorecard helpt het management bij het vertalen van visie en strategie in concrete actie en geeft feedback op zowel interne bedrijfsprocessen als externe resultaten.

 

 

 

3  Opbouwen van efficiënte en transparante financiële informatievoorziening

 

Voor ondernemingen is het van belang dat een systeem van efficiënte en effectieve corporate governance (of deugdelijk bestuur) wordt opgebouwd. De commissie-Tabaksblatt heeft een blauwdruk opgesteld om tot een nog betere en transparantere informatievoorziening te komen. De blauwdruk kan worden gezien als een poging om tot een zekere normstelling te komen hoe ondernemers zich zouden moeten gedragen. Elk jaarverslag bevat elementen die door de commissie-Tabaksblatt werden aanbevolen.

 

 

 

4  Strategisch werken als controller

 

Het succesvol opereren van een organisatie is in sterke mate afhankelijk van realiseren van strategische doelstellingen. Veel meer dan in het verleden wordt nu een relatie gelegd tussen strategie en management control en is voor de controller naast een tactische ook een strategische taak weggelegd. Op WEKA Financieel leest u hier meer over.

 

 


 

Andere taken binnen Kennisbank WEKA Financieel:

 

 

> Ga naar alle taken binnen Kennisbank WEKA Financieel