De Balanced Scorecard is een communicatie- en informatiemiddel voor de gehele onderneming. Centraal staan de visie en strategie. Deze worden in deze werkbladen concreet gemaakt in vier perspectieven: financieel perspectief (lees: winst), klantperspectief (afnemers), intern perspectief (activiteiten en processen) en het leer- en innovatieperspectief (continuïteit, groei). Van deze vier perspectieven wordt ook de onderlinge samenhang gedefinieerd.
Werkblad BSc Financieel perspectief |
Bekijk screenshot van dit werkblad |
Werkblad BSc Klantperspectief |
Bekijk screenshot van dit werkblad |
Werkblad BSc Intern perspectief |
Bekijk screenshot van dit werkblad |
Werkblad BSc Leer- en innovatieperspectief |
Bekijk screenshot van dit werkblad |
Voor dit voorbeeld van een Balanced Scorecard is de beleggingsafdeling van een bank gebruikt.
Om een beeld te kunnen geven van de prestaties van de beleggingsafdeling van een bank moeten de doelstellingen (normen) ten aanzien van de verschillende prestatie-indicatoren ingevoerd zijn.
In de loop van het jaar moeten vervolgens de realisatiegegevens ten aanzien van de gedefinieerde prestatie-indicatoren worden ingevoerd.
Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!