Bedrijfswaardering

Ondernemingen groeien over het algemeen sneller door fusies en overnames dan door het uitbreiden van hun productiecapaciteit of het veroveren van nieuwe marktsegmenten. Dit is een belangrijke reden waarom veel bedrijven hun groei uit fusies en overnames zien te halen. Daarnaast is voor beursgenoteerde ondernemingen aandeelhouderswaardecreatie een belangrijk motief. Extra aandeelhouderswaarde kan onder andere worden gerealiseerd door schaalvoordelen of toegang tot nieuwe technologieën, producten en diensten en markten. Door fusies of overnames kan efficiënter en tegen geringere kosten worden geproduceerd. Voordat tot fusie of overname wordt besloten, zal bedrijfswaardering plaats moeten vinden van de fusiepartner of de over te nemen partij. Waardebepaling kan op veel verschillende manieren plaatsvinden.

Het waardedenken heeft de grootste kans van slagen indien de organisatie voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • sterke gerichtheid op het werken met toekomstige scenario's (strategische planvorming);
  • goed managementinformatiesysteem om resultaten nauwkeurig en op tijd te analyseren;
  • voldoende kwaliteit van het management;
  • flexibiliteit en aanpassingsvermogen van de organisatie.

Excelsheets