Besturing

Besturen is het bepalen van de doelstelling en de inrichting van het systeem ten behoeve van het primaire proces en bepalen van de normen waaraan het proces moet voldoen. Er wordt onderscheid gemaakt in:

  • Strategisch management: beslissingen die op het hoogste niveau in een bedrijf worden genomen en die een bedrijf in staat stellen zijn langetermijndoelen te bereiken. Deze langetermijndoelen zijn bijvoorbeeld: winstgevendheid, concurrentiepositie, technologisch leiderschap, productiviteit en werknemerontwikkeling.
  • Tactisch management: besluitvorming over middelen en wegen om bepaalde kortetermijndoelen te bereiken. Dit gebeurt per functie: marketing, financiĆ«n, productie, R&D en HRM. Het zijn concrete doelen met een duidelijke tijdslimiet en een verantwoordelijke manager die de strategische langetermijndoelen ondersteunen.
  • Operationeel management: hierbij gaat het om de toewijzing van taken en middelen, grondstoffen, geld en mankracht. Deze toewijzing ondersteunt de tactische doelen. De operationele rapporten geven inzicht in de dagelijks activiteiten, bijvoorbeeld: het aantal openstaande orders, het voorraadniveau, het aantal leveringen.

Artikelen

Personeelsmanagement

Personeelsmanagement

Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!