Dit artikel kent de volgende structuur. Als eerste komt aan de orde hoe het doel van de beschrijving wordt bepaald en welke verschillende doelen er mogelijk zijn. Daarna moet de doelgroep in kaart worden gebracht. Nadat het doel, de doelgroep, de vorm en de inhoud bij elkaar zijn gebracht, moet er een keuze worden gemaakt uit de beschikbare geautomatiseerde beschrijvingshulpmiddelen. Tot slot wordt er aandacht besteed aan de verschillende onderdelen van het plan van aanpak. Ook treft u in dit artikel diverse praktijkvoorbeelden en afbeeldingen aan.
De aan dit onderwerp gerelateerde artikelen 'Wat is de Administratieve Organisatie?', 'De methode en technieken van vastlegging van de Administratieve Organisatie' en 'Valkuilen bij de invoering van een vastleggingsproject treft u eveneens aan in deze kennisbank.
Tijdens de projectvoorbereiding wordt de basis gelegd voor een succesvolle beschrijving. Een goede voorbereiding is nuttig en nodig. Een goede voorbereiding voorkomt dat halverwege of soms zelfs pas na afloop de vragen worden gesteld die tijdens de projectvoorbereiding aan de orde horen te komen, namelijk:
Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!