Bestaande organisaties investeren veel in ICT-ontwikkeling, -onderhoud en -beheer. Juist vanwege deze veelal enorme investeringen is het verstandig regelmatig de IT-organisatie door te lichten en te vergelijken. Over het algemeen is een kwalitatieve doorlichting alleen niet voldoende om een gebalanceerd beeld te krijgen van een IT-organisatie. In combinatie met een kwantitatieve doorlichting (via een cijfermatige IT-benchmarking) is een organisatie in staat concrete verbeterpunten aan te geven voor de effectiviteit én efficiëntie van een IT-organisatie. In dit artikel gaan we nader in op de aandachtsgebieden van IT-doorlichting en de positionering van een organisatie ten opzichte van 'de markt'.
De aan dit onderwerp gerelateerde artikelen 'De controller en ICT-governance', 'Karakter ICT-voorzieningen en ICT-strategie', 'Risicomanagement' en 'Rol controller in ICT-governance' kunt u eveneens raadplegen in deze kennisbank.
Figuur 1 geeft een overzicht van een aantal aandachtsgebieden van IT-doorlichting, overkoepeld door de drie fasen van een doorlichting (scope, diagnose en verbeterplanning) en de daarbij te nemen stappen.
Figuur 1 Aandachtsgebieden van IT-doorlichting
Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!