Shared Service Center

Een Shared Service Centre (afgekort SSC) is 'een resultaatverantwoordelijk samenwerkingsverband dat tot taak heeft het leveren van diensten op een specifieke specialisatie aan de afzonderlijke moederorganisaties op basis van een overeenkomst tegen een verrekenprijs'. In een SSC worden administratieve en ondersteunende taken, zoals personeelszaken, financiën, inkoop en ICT, geconcentreerd. Grote organisaties kunnen een Shared Service Centre binnen de eigen organisatie inrichten. Kleinere organisaties zoeken de samenwerking en creëren een eigen gezamenlijke SSC.

De reden voor de invoering van SSC's was in eerste instantie vaak het realiseren van kostenvoordelen. Dit is allang niet meer de enige reden. Redenen om SSC's in te voeren:

  • betere dienstverlening, kwaliteitsverbetering en nauwkeurigheid van de informatievoorziening;
  • focus op kerntaken;
  • betere carrièremogelijkheden voor medewerkers;
  • samenvoegen van activiteiten voor kritieke massa;
  • fiscale of juridische overwegingen;
  • standaard IT-infrastructuur en financiële instrumenten zijn gemakkelijker in te voeren/te ondersteunen;
  • een aanloop voor mogelijke outsourcing.

Artikelen

Personeelsmanagement

Personeelsmanagement

Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!