In dit artikel wordt het concept van een Shared Service Center toegelicht. Daarbij wordt ingegaan op de ontstaansgeschiedenis en de belangrijkste redenen om een SSC in te voeren. Bij de eerste SSC's was de focus primair het realiseren van kostenvoordelen. Tegenwoordig is dat nog steeds een belangrijke reden maar niet meer de enige reden. Uit onderzoek zijn onder andere ook de volgende reden naar voren gekomen: betere dienstverlening, focus op kerntaken, fiscale of juridische overwegingen, enzovoort. Daarnaast komt aan de orde welke activiteiten in een SSC kunnen worden ondergebracht en welke eisen er aan de producten van een SSC worden gesteld. Ook worden de organisatorische gevolgen van de invoering van een SSC behandeld en wordt een voorzichtige poging gewaagd om naar de toekomst van SSC's te kijken. Hebben SSC's in de toekomst nog bestaansrecht of zal, net als de slinger van een klok, op enig moment deze 'modegril' weer terugdraaien? Tot slot worden de verschillende rollen van de controller toegelicht.
Verder treft u in dit artikel diverse checklists, afbeeldingen en praktijkvoorbeelden aan.
Een aan dit onderwerp gerelateerd artikel in deze kennisbank is 'Overgaan tot een Shared Service Center of toch maar niet?'.
Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!