Kortingen en leverancierskrediet – voorbeeld 2

In deze werkbladen treft u een voorbeeld aan hoe u de financiële gevolgen kunt meten voor uw organisatie als u kortingen en leverancierskrediet verstrekt. In dit voorbeeld overweegt een organisatie krediet te verlenen van 2% aan klanten die op tijd aan hun verplichtingen voldoen.

Onder voorbeeld 1 en voorbeeld 3 treft u andere mogelijkheden aan voor het verstrekken van kortingen en leverancierskrediet.

Inloggen

Lid van de Kennisbank Financieel?

 

Log hier in om verder te lezen.

Afbreken

Gebruikersgegevens

 

Geef hier uw gebruikersnaam en wachtwoord:

Werkbladen in deze Excelsheet

Werkblad Voorbeeld 2 – alternatief 1

Bekijk screenshot van dit werkblad

Werkblad Voorbeeld 2 – alternatief 2

Bekijk screenshot van dit werkblad

Gebruiksinstructie

Doel van deze tool

Zie ook Achtergrondinformatie Cashmanagement.

We introduceren het model – waarmee we de financiële gevolgen van het verstrekken van kortingen en leverancierskrediet kunnen meten – aan de hand van enkele voorbeelden (zie ook voorbeeld 1 en voorbeeld 3).

In dit voorbeeld gaan we uit van het dvd-spellenbedrijf Onderweg dat van oudsher alleen maar op rekening verkoopt en dat stuit op een slechter wordende betaalmoraal onder zowel de bestaande klantenkring als onder de nieuwe klanten. Ofschoon de klanten wordt gevraagd om binnen 30 dagen hun rekening te voldoen, wijst de praktijk helaas in toenemende mate anders uit. Als 'incentive' wordt gedacht aan het verlenen van een korting van 2% voor de klanten die wel netjes aan hun verplichting voldoen.

Personeelsmanagement

Personeelsmanagement

Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!