In deze werkbladen treft u een voorbeeld aan hoe u de financiële gevolgen kunt meten voor uw organisatie als u kortingen en leverancierskrediet verstrekt. In dit voorbeeld overweegt een organisatie krediet te verstrekken, waarna betaling binnen dertig dagen moet plaatsvinden.
Onder voorbeeld 2 en voorbeeld 3 treft u andere mogelijkheden aan voor het verstrekken van kortingen en leverancierskrediet.
Werkblad Voorbeeld 1 – alternatief 1 |
Bekijk screenshot van dit werkblad |
Werkblad Voorbeeld 1 – alternatief 2 |
Bekijk screenshot van dit werkblad |
Zie ook Achtergrondinformatie Cashmanagement.
We introduceren het model – waarmee we de financiële gevolgen van het verstrekken van kortingen en leverancierskrediet kunnen meten – aan de hand van enkele voorbeelden (zie ook voorbeeld 2 en voorbeeld 3).
De dvd-spellenverkoper Start bestaat twee jaar en heeft tot op heden geen actief en bewust beleid gevoerd op het terrein van creditmanagement.
Alle dvd's worden in de winkel aangeboden voor een standaardprijs van € 50, terwijl de variabele kosten € 20 bedragen. Er wordt direct afgerekend aan de kassa en er het aantal wanbetalers is nihil. Gemiddeld worden er maandelijks 1000 dvd's verkocht.
Overwogen wordt om te gaan leveren op rekening en om bij directe betaling korting te geven aan de klanten. De twee alternatieven zijn:
Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!