U als controller of financieel manager moet en kan uw positie in het strategische proces versterken als u in staat bent om een proactieve en constructieve houding aan te nemen en als u beschikt over goed ontwikkelde sociale en communicatieve vaardigheden. In het overtuigen van anderen zal u als controller niet langer kunnen volstaan met het overleggen van feiten en cijfers.
Dit artikel biedt u een basis om een rol te verkrijgen als gesprekspartner van het management. Alle aspecten betreffende strategie en strategisch management komen aan de orde. De belangrijkste begrippen, standaardmodellen en theorieën worden toegelicht. Ook bevat dit artikel diverse checklists, voorbeelden en tips en kunt u het 'Stappenplan Het strategieproces' raadplegen.
Wat is strategie? Het lijkt een simpele vraag waar iedereen zo een antwoord op heeft. Iedereen heeft echter zijn eigen gedachten en geeft zijn eigen definitie aan strategie. In 2005 is door de auteur een onderzoek onder ongeveer dertig controllers en financieel managers gehouden. Uit dit onderzoek blijkt dat er vele mogelijke antwoorden zijn op de toch makkelijk lijkende vraag. De volgende quotes van de ondervraagde controllers en financieel managers willen we u niet onthouden.
"Strategie is iets waar iedereen het over heeft, maar niemand echt wat mee doet!"
"Strategie is het hoe!"
"Strategie geeft aan op welke wijze je de doelstellingen wilt bereiken, de route naar het einddoel."
Het dient gezegd: alle drie de uitspraken komen een eind in de goede richting.
In het NIMA Marketing Lexicon staat de volgende definitie:
'De wijze waarop een organisatie haar langetermijndoelstellingen tracht te bereiken, rekening houdend met belan ...Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!