Nederlandse werknemers hebben recht op een minimumaantal dagen vakantie. Gedurende deze vakantiedagen krijgen ze hun loon doorbetaald. Het in de vakantie doorbetaalde loon wordt vakantiegeld genoemd. Daarnaast hebben werknemers in beginsel recht op vakantietoeslag. De loonadministrateur zal de opbouw van de vakantiedagen, de opbouw van de vakantietoeslag en de uitbetaling van vakantiegeld en de vakantietoeslag allemaal moeten bijhouden in de administratie. Bovendien moeten de uitbetalingen van vakantiegeld en vakantietoeslag correct worden verwerkt in de aangifte loonheffingen. Aan het einde van de dienstbetrekking van de werknemer is het zelfs mogelijk dat de nog niet opgenomen vakantiedagen moeten worden uitbetaald. De salarisadministrateur zal ook dit natuurlijk moeten verwerken in de loonadministratie.
In beginsel ontvangt een werknemer geen loon over een periode waarin hij niet werkt. Maar als een werknemer vakantiedagen opneemt, zal de werkgever hem gedurende deze vakantie gewoon het loon moeten doorbetalen. Dit doorbetaalde loon wordt in dit artikel aangeduid met vakantiegeld. Overigens wil er op dit gebied nogal eens taalverwarring ontstaan over de termen vakantiegeld, vakantiebijslag en vakantietoeslag. Wie deze termen hoort vallen, doet er dan ook goed aan nadere uitleg te vragen, zodat duidelijk wordt wat men bedoelt.
Een werkgever is verplicht zijn werknemer een bepaald minimumaantal dagen vakantie te geven. Dit minimumaantal is afhankelijk van de arbeidsduur per week van deze werknemer. Volgens de wet bouwt een werknemer per jaar een aantal vakantiedagen op dat gelijk is aan vier keer de overeengekomen arbeidsduur per week. Als een werknemer maar ...Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!