Tabellen gebruiken in Excel

Samenvatting

Excel kent een aantal ingebouwde functies om met tabellen te werken. Het is niet altijd even eenvoudig om daar de juiste uit te kiezen en dan is het nog niet altijd simpel om ze de juiste resultaten te laten opleveren.

We bieden daarom in dit hoofdstuk:

  • een aantal tips die de behandeling van tabellen grondig structureren in vijf soorten en een aantal functies (UDF's; User Defined Functions) voor tabelbehandeling waar Excel niet standaard in voorziet;
  • instructies voor het beschikbaar maken van functies en macro's;
  • een checklist voor veelvoorkomende problemen met tabellen, met bijbehorende oplossingen.

Tabellen gebruiken in Excel

In dit artikel is gebruikgemaakt van de Nederlandstalige versie van Excel. De opgenomen voorbeeldbestanden zijn zonder probleem te gebruiken in alle versies van Excel.

Vijf soorten tabellen

We onderscheiden in dit hoofdstuk vijf soorten tabellen:

sleuteltabellen; X Sleuteltabellen Onder sleuteltabellen verstaan we tabellen waarin we van een groep objecten van dezelfde soort voor elk van die objecten een sleutelwaarde (een identificerend kenmerk) en een of meer eigenschappen vastleggen. Eigenlijk gewoon een kleine database. Een voorbeeld is een artikeltabel waarin per artikelnummer (de sleutelwaarde) een omschrijving, gewicht en prijs (de eigenschappen) zijn opgenomen, zie figuur 1. [Bekijk grotere afbeelding in apart venster]Figuur 1 In dit voorbeeld is de tabel het gebied B2:E4 (maar let op wat we hier later over schrijven). De kolomopschriften zijn dus geen onderdeel van de tabel. We hebben dat gebied een naam gegeven, zoals u kunt zien in het n ...

Inloggen

Lid van de Kennisbank Financieel?

 

Log hier in om verder te lezen.

Afbreken

Gebruikersgegevens

 

Geef hier uw gebruikersnaam en wachtwoord: