Resultaatmeting van nieuwe producten

Samenvatting

Bij nieuwe producten is het van het grootste belang om vanaf de marktintroductie de omzet- en verkoopresultaten te kunnen meten. Van belang is ook om dit zo gedifferentieerd mogelijk te doen, bijvoorbeeld naar verkooppunt of deelmarkt. Alleen op deze manier is een betrouwbare vergelijking mogelijk en kan effectief worden bijgestuurd.

Inleiding

Een resultaatmeting van nieuwe producten verschilt wezenlijk van producten die al een vaste marktpositie verworven hebben. Om een betrouwbare resultaatmeting voor de diverse deelmarkten te kunnen uitvoeren is het van belang om te werken met vergelijkbare perioden en moet met name rekening worden gehouden met de perioden die zijn verstreken vanaf het moment van introductie.
Om de perioden vergelijkbaar te laten verlopen werken we met de formules VERSCHUIVING() en AANTAL.LEGE.CELLEN().

Marktintroductie zonder gemeenschappelijk vertrekpunt

We gaan uit van een gestaffelde introductie van een nieuw product op vier deelmarkten: de deelmarkten noord, zuid, west, oost. Als eerste wordt het nieuwe product in september 2009 op de deelmarkt noord geïntroduceerd. Hierna volgen kort op elkaar de deelmarkten zuid (november 2009) en west (december 2009). Als laatste vindt in maart 2010 introductie plaats op de deelmarkt oost.
Het beeld over de verschillende deelmarkten ziet er, gemeten in afgezette eenheden, na een jaar als volgt uit:

Met aansluitend de volgende grafiek:

Met enige moeite ontwaren we dat de deelmarkt zuid het snelst groeit in de eerste vijf maanden. We zien ook dat deelmarkt noord wat trager uit de startblokken komt en dat eigenlijk pas vanaf maand 7 enige groei inzet. Bij de deelmarkt west is het beeld veruit het slechtst. Deelmarkt oo ...

Inloggen

Lid van de Kennisbank Financieel?

 

Log hier in om verder te lezen.

Afbreken

Gebruikersgegevens

 

Geef hier uw gebruikersnaam en wachtwoord: