Voor de meeste ondernemingen geldt dat de verkoopprijzen van de producten in belangrijke mate door de markt worden gedicteerd. Als men als prijsbeleid heeft om de verkoopprijzen te baseren op de kostprijs van de producten, vermeerderd met een winstopslag, zal de winstopslag meestal gebaseerd zijn op wat de markt kan dragen. Men onderscheidt, naar gelang de positie die men op de verkoopmarkten van de eigen producten inneemt, wel tussen prijszetters en prijsnavolgers. In algemene zin gelden bij het vaststellen van het prijsbeleid de volgende regels.
Dat prijsbepaling op basis van de onderste prijsgrens alleen voor 'uitzonderlijke' situaties een bruikbare methode is, blijkt uit de volgende voorbeelden waarbij op basis van de kosten een onderste prijsgrens wordt bepaald.
Het is daarbij ook van wezenlijk belang hoe lang de prijsgrens daadwerkelijk als prijs gehanteerd wordt. De onderste prijsgrens verschilt voor:
Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!