BOVAG wil af van de op een catalogusprijs gebaseerde vaste fiscale bijtelling voor de auto van de zaak. Door deze om te zetten in een bijtelling per kilometer wordt het volgens de brancheorganisatie eerlijker: wie veel privé rijdt, betaalt meer bijtelling en wie weinig rijdt juist minder.
Wie bijvoorbeeld in een middenklasse leaseauto van € 25.000 rijdt en betrekkelijk weinig privékilometers maakt, bijvoorbeeld
Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter BOVAG: ‘Bijtellen per privékilometer is dus eerlijker én maakt de weg vrij voor noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit, die daardoor slimmer en duurzamer kan worden. Bijtelling per kilometer is eerlijker voor berijders van de auto van de zaak onderling - wie veel privé rijdt betaalt meer dan wie weinig privé rijdt -, maar ook ten opzichte van de particuliere automobilist. Die betaalt immers al (deels) per kilometer, denk aan brandstof, accijns, afschrijving etcetera. De particuliere automobilist maakt om die reden momenteel veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder. En bewuster autogebruik is goed voor de bereikbaarheid en het milieu.’